Startupens Playbook för att hitta B2B-kunder på Facebook
Facebook är stort.
Det finns för närvarande cirka 1,8 miljarder människor på den jäkla saken. Religiöst spenderar 50 minuter av sin fritid. Varje dag.
De blir galna i katter, skrattar ihjäl sig åt roliga videor, blir upprörda i politiska diskussioner och läser nyheter av alla de slag, riktiga och falska.
Facebook är för stort för att ignoreras. För marknadsförare. För grundare. För dig.
Det är planetens snabbaste plattform för att bygga din kunskaps-, gilla- och förtroendefaktor.
Människor köper från människor de känner, gillar och litar på.
Det gör Facebook till den snabbaste plattformen att sälja på.
Den friktionsfria försäljningstratten du drömmer om på natten.
Men det finns ett problem.
Facebooks marknadsföringsmöjligheter är så kraftfulla att de är mardrömmarnas stoff.
För många människor känns marknadsföring på Facebook som att flyga en rymdskyttel. Det är vansinnigt coolt men du vet inte riktigt vad du gör.
Det hela känns bara lite överväldigande. Men det behöver inte vara så.
Målet med denna Playbook är att skära rakt igenom alla överväldigande saker och få dig att börja sälja på Facebook på nolltid.
Dessa 12 lektioner kommer att lära dig allt du behöver veta för att göra världens största sociala plattform till ditt startups eget lilla kungarike.
Det finns tre huvudingredienser i den:
- en grundlig förståelse för din målgrupp👂
- innehåll av hög kvalitet som tilltalar din publik 📖
- en liten budget för Facebook-annonser 💶
Det var allt.
Värde- och målgruppsanpassning i kombination med en förståelse för Facebooks målgruppsprinciper och lite småpengar gör att du kan skapa kraftfulla konverterande annonser på nolltid.
Du hittar ytterligare resurser för att fylla i luckorna i slutet av inlägget.
Låt spelen börja.
Spela #1: Sprid värde innan du förväntar dig kärlek
Jag ser många nystartade företag som börjar på Facebook och frågar saker som:
- prova vår app! 😉😉
- låt oss veta vad du tycker! 😉😉
- gilla vår sida! 😉😉
- sprid kärleken! 😉😉
Nu.
Varför skulle någon som inte är din mamma, älskare eller vän dela något från något konstigt startup på sin Facebook-tidslinje? 🤷
☝️ Kom alltid ihåg att du arbetar för din publik.
Det handlar inte om dig och det handlar ännu mindre om vad du har att säga.
Det handlar om dem och om vad du kan ge dem.
Du måste förtjäna deras engagemang genom att ge dem värde.
Högkvalitativt innehåll som hjälper, inspirerar, glädjer och/eller underhåller är det som gäller.
Det betyder inte att ditt innehåll måste vara original, åtminstone inte i början.
Att vinna på Facebook är lika med att bygga en intresserad och engagerad publik.
För att komma dit måste du först ta reda på vilken typ av innehåll som resonerar med de människor du vill locka. Din publik som studsar av det innehåll du delar kommer att berätta vilken typ av saker som är av värde för dem.
Detta kommer att kräva försök och misstag.
Den goda nyheten är att du kommer att bygga upp en engagerad fanbas medan du gör det.
Studera konkurrenter och andra sidor som verkar ha lyckats få innehåll och publik att passa ihop. Kasta in saker på din sida och se vad som fastnar.
Ta dig tid att verkligen få grepp om vem din publik är genom att göra misstag med någon annans innehåll 😏.
Fördelen med att ha få följare är att ingen kommer att märka om du gör bort dig.
Bortsett från det: att skapa originalinnehåll med högt värde och få noll engagemang Det suger verkligen.
Tro mig, jag har varit där ... 👉 Kuratera innan du skapar.
När du väl har kommit på vilken typ av innehåll som fungerar bra kan du börja släppa egna saker och bygga upp det därifrån.
Försök att göra ditt innehåll så delbart som möjligt genom att hålla dig till Jonah Bergers Sex STEPPS to virality från hans bok Contagious.
Det går inte att vara nöjd med millenniegenerationen, pappor i medelålderskris, gamers och onlinemarknadsförare på samma gång.
Om inte kan du skapa något lika coolt som Star Wars. Eller Game of Thrones.
Fokusera på att hitta din sweet spot, den nisch där du kan ha störst inflytande. Dubbla sedan ner på det.
Det här är inte bara Facebook-visdom. Det gäller allt som har med marknadsföring att göra.
Spela #2: Spela enligt Marks regler
Ifall du har levt under en sten: Facebook försöker ta över världen.
De vill ta död på Google, Snapchat och alla andra och bli den enda plats på nätet där människor tillbringar sin tid. En plattform för att styra dem alla
Det innebär att du inte bör länka människor från Facebook till en av de plattformar som Facebook försöker förstöra.
Ladda upp videor på Facebook i stället för att länka till YouTube.
Ta inte bort Facebooks godis om du vill att det ska vara snällt mot dig.
Inte för att jag vill att Facebook ska vinna eller så, utan för att Facebook ger ditt innehåll mer relevans om det är inbyggt.
Du kan ge dig fan på att fler människor kommer att se dina grejer om du lägger upp dem som en Facebook-video istället för en YouTube-video.
Använd Facebooks narcissism till din fördel genom att spela med.
Ett exempel? Just nu satsar de på video, så kör hårt 🎬.
Största räckvidd? Livevideo 👉 Du vet vad du ska göra.
Spela #3: Öka engagemanget med boostade inlägg
Att förstärka inlägg kan påskynda processen med att ta reda på vilken typ av innehåll som fungerar och hjälpa dig att få en engagerad community snabbare.
Hur man gör är inte raketvetenskap. Du kan bokstavligen säga till Facebook att du vill att din annons ska ge dig fler sidgillanden.
Facebooks målgruppsverktyg är ganska häpnadsväckande.
Vill du visa din annons för en wellnessbehandling till en gift kvinna 💍 med en högskoleexamen 📜, som tjänar över $60k per år 💰, bor i Buenos Aires 🏙️ med en vana att handla online 🛍️ med sitt kreditkort 💳, eftersom hon har en årsdag 🎉 som kommer inom 30 dagar?
Visst, kompis.
Jag blev inte ens galen där. Kolla in den här infografiken ⚠️.
Inriktning baserat på intressen är bara ett sätt. Vi kommer att gräva djupare i olika typer av målgrupper och vilken typ av annonser som ska visas för dem i Plays senare 👇.
Trots fu*kton av inriktningsmöjligheter tenderar annonser riktade till personer som gillar konkurrenters sidor eller andra influenser i utrymmet att fungera lika bra. De är i princip gratis leads eftersom dessa sidor redan gjorde smöret åt dig.
Om du vill visa annonser för Facebook-fans till en konkurrent går du till Interests i Facebook Ad Manager och skriver in sidans namn. Om det matchar är sidan tillgänglig för dig att rikta in dig på och din annons kommer att visas för dess fans.
Detta fungerar inte för alla sidor.
Sidor med många gillamarkeringar kan vanligtvis riktas in, men det finns inget sätt att veta säkert annat än att bara försöka.
Du kan utöka denna strategi genom att rikta in dig på andra sidor som är relevanta för din konkurrents följare.
Gå till Audience Insights.
(Sök bara efter det i det övre sökfältet.)
Lägg in den sida du vill få insikter om och kolla in Page Likes för att se vilka andra sidor de gillar.
Vad sägs om att boosta inlägg till din egen publik och deras vänner? 🤔
Det låter som ett nollsummespel, men det är det inte.
Din egen publik är redan varm för dig så det är mer troligt att de engagerar sig i ditt innehåll. I sin tur kommer icke-fans att vara mer benägna att engagera sig i ett inlägg som redan har några likes än med ett som inte har några.
⚠️ Förstör inte den fina relation du redan har med dessa människor genom att trycka ner annonser i halsen på dem.
Ditt mål är att ge dem episkt värde fram till den punkt där de blir betalande kunder och/eller varumärkesambassadörer.
Med tanke på att du vid det här laget har en ganska bra uppfattning om vad de är intresserade av är det bästa sättet att uppnå detta att marknadsföra innehåll från din blogg.
Tumregel 👍:
- Dag 1: Boost till personer som gillar din sida - varm publik 🔥
- Dag 2: Boost till vänner till personer som gillar din sida - ljummen publik 💧
- Dag 3: Öka antalet personer du väljer genom att rikta in dig - kall publik ❄️
Om du inte känner för att spendera massor på att driva sidengagemang kan du prova annonser i högerkolumnen istället för de dyrare i nyhetsflödet.
Marknadsförare verkar tro att annonser i högerkolumnen är bortom värdelösa. Sanningen är att de kan vara effektiva till ett lågt pris.
Som med allt inom onlinemarknadsföring: A/B-testa skiten ur det innan du drar några förhastade slutsatser.
Spela #4: Öka din fanbase genom att bjuda in postgillare
Dra nytta av det momentum du skapat med ditt innehåll genom att bjuda in dem som gillar inlägget att också gilla din sida.
Dessa personer kommer sannolikt att engagera sig i framtida innehåll men tar sig ofta inte besväret att gå till din sida för att gilla det.
Detta gäller särskilt för personer som navigerar på Facebook via mobilen, eftersom dessa tenderar att inte lämna nyhetsflödet för att utforska innehållskällor.
Genom att bjuda in dem ger du dem möjlighet att få kontakt med dig med bara ett klick.
Naturligtvis vill du inte spendera din dyrbara tid och energi på att manuellt klicka på alla Invite - knappar.
Lyckligtvis finns det ett skript som gör det åt dig. Naturligtvis finns det 😏.
Gå vidare och klicka på gillamarkeringarna för ett av dina inlägg. I Google Chrome.
(Du kanske vill skrolla ner lite för att ladda alla inläggsgillare.)
Öppna nu Chromes JavaScript Developer Console.
- Du kan göra detta genom att gå till [Visa] - [Utvecklare] - [JavaScript Console].
- Eller genom att högerklicka någonstans på sidan och klicka på [Inspektera].
- Eller genom att använda kortkommandona CMD+OPTION+J på Mac eller F12 i Windows.
Med alla postlikare uppradade - klistra in följande kod i konsolen:
var buttons;buttons = document.getElementsByClassName('_42ft');for (var i = 0; i < buttons.length; i++) { if(buttons[i].getAttribute('ajaxify') != null){ if(buttons[i].getAttribute('ajaxify').indexOf('invite') != -1){ buttons[i].click(); } }}
👉 Tryck på Enter.
Alla som gillar dina inlägg och som ännu inte har gillat din sida uppmanas nu att göra det.
Spela #5: Driva webbplatstrafik med mörka inlägg
Ett mörkt inlägg är ett inlägg som bara visas för den målgrupp du riktar dig till. Det kommer inte att visas i ditt nyhetsflöde.
Optimera dessa annonser för att generera trafik till din webbplats eller app med övertalande CTA:er.
Du ska bara veta att du betalar mer för annonser när du riktar dig till en kall målgrupp.
Dark posts är också ett ganska fantastiskt sätt att göra A/B-test ⚖️.
👉 Säg att du är osäker på hur du ska kalla ditt nästa blogginlägg 🤔.
Du kan bara köra två annonser med mycket låg budget med olika rubriker och se vilken som får mest dragkraft.
Dark posts gör att du kan köra flera annonser till olika målgrupper. A/B-testa rubriker och skapa personliga budskap för olika demografiska och geografiska målgrupper.
Andra saker du kan A/B-testa med hjälp av dark posts:
- vilket foto som ska användas för innehåll
- vilken video som ska publiceras
- vilken målgrupp du ska rikta dig till
- vilken landningssida du ska kasta
- vilka mockups av din app som ska användas
Du kan köra dussintals annonser på en och samma dag - utan att en enda av dem faktiskt dyker upp på din sidas tidslinje.
Spela #6: Släpp loss kraften i Facebook Pixel
Facebooks Pixel är ett litet skript som du installerar på din webbplats och som följer människor när de navigerar på din webbplats 🕵️.
Den kommer med tre superkrafter:
#1. Spårning av webbplatsbesökare
Pixeln gör det möjligt för dig att visa annonser för personer som besökt din webbplats.
Några sätt som Pixel gör det möjligt för dig att segmentera webbplatsbesökare i riktade anpassade målgrupper:
- personer som har besökt din webbplats under de senaste 24 timmarna
- personer som har besökt din webbplats under de senaste 180 dagarna men som inte har varit tillbaka på 30 dagar
- personer som har besökt en specifik sida på din webbplats
- personer som har besökt en specifik sida på din webbplats men inte en annan specifik sida
Om du vill skapa en anpassad målgrupp från din Pixel väljer du Webbplatstrafik i avsnittet Målgrupper. Se Spela #8 för mer information.
#2. Spårning av webbplatsens konvertering
Pixeln hjälper Facebook att förstå om en annons framgångsrikt har lett till någon form av konvertering.
Du kan faktiskt ställa in olika konverteringshändelser. Tänk på testregistreringar, köp, prenumerationer på nyhetsbrev och mer.
Facebook kommer att använda informationen om konverteringar som samlas in av pixeln för att optimera annonser för framtida konverteringar på din webbplats.
#3. Likadana målgrupper
Facebook använder informationen om besökare och konverteringar för att skapa målgrupper av personer med samma egenskaper som sannolikt kommer att konvertera från dina annonser i framtiden.
Mer om den magiska lookalike-publiken i spel #7 och #11 👇.
Ju mer data din Pixel kan samla in om webbplatsbesök och konverteringar, desto mer exakta blir dessa data. Och ju mer kraftfulla annonser och målgrupper som baseras på dessa data.
Så skaffa Facebook Pixel på din webbplats, nu på en gång.
Även om du inte är i det skede där du kör annonser ännu.
Det ligger i ditt nystartade företags bästa intresse att Pixel börjar lära sig om dina webbplatsbesökare så snart som möjligt.
👉 Här är en uppdelning av hur du utrustar din webbplats med Facebook Pixel och hur du ställer in den för konverteringsspårning.
Använd tillägget FB Pixel Helper för Chrome för att se till att du har ställt in allt korrekt.
Du kan kontrollera hur det går för din Pixel genom att gå till Pixels från avsnittet Tillgångar i menyn Facebook Ads Manager. Det kommer att visa dig alla besökare och händelser som pixeln har spårat.
På Salesflare har vi lagt in vår Facebook-pixel i vår länkspårning så att vi kan skapa anpassade målgrupper av personer som klickar på länkarna i våra e-postmeddelanden.
Vi skulle gärna ge dig samma befogenheter. Säg bara till 😎.
Spela #7: Lägg ut publikens spelplan
Nyckeln till framgångsrik annonsering är att visa rätt annonser för rätt personer. Facebook är inte annorlunda.
Du har säkert hört talas om alla sätt du kan använda Facebook för att rikta in dig på potentiella kunder och vårda befintliga leads.
Så vild att det förmodligen skrämde dig lite 😳.
Innan vi går in på det väsentliga ska vi ta en stund och beskriva alla inriktningsalternativ samt de bästa sätten att använda dem, både separat och i kombination.
Det är inte så skrämmande som det låter.
Anpassade målgrupper
Med Custom Audiences kan du kontakta personer som redan har någon form av relation till din startup.
Genom att interagera med befintliga kunder, testanvändare eller e-postprenumeranter på deras sociala favoritnätverk förstärker du ditt varumärke och får möjlighet att vårda leads, öka CLV och bygga lojalitet.
Du kan skapa anpassade målgrupper från:
- En lista med e-postmeddelanden.
- Personer som besöker din webbplats, fångade av pixeln.
- Personer som har slutfört en viss åtgärd på din webbplats eller i din app. Tänk på registreringar för en gratis provperiod eller betalda prenumerationer.
- Personer som engagerade sig i dig på Facebook, till exempel genom att titta på din video.
Likadana målgrupper
Lookalike Audiences är grupper av personer som Facebook sätter ihop åt dig baserat på likheter med befintliga Custom Audiences.
De gör det möjligt för dig att hitta nya leads som du inte har haft nöjet att träffa ännu genom att spegla din Facebook-fanbas, webbplatsbesökare och kunder.
Och mer därtill.
Du kan skapa en Lookalike Audience för varje Custom Audience du har.
Lookalikes gör att du kan gå utöver din befintliga räckvidd samtidigt som du riktar dig till mycket specifika profiler.
Facebook kan skapa Lookalike Audiences från flera olika källor:
- Fans på Facebook-sidan.
- Retargeting-lista som sammanställts av din Pixel.
- Anpassad målgrupp skapad från e-postmeddelanden - tänk användare av gratis testversioner, betalda användare, nyhetsbrevsprenumeranter eller någon annan e-postlista du har.
För att Facebook ska kunna sätta ihop en ganska exakt lookalike bör din basanpassade målgrupp - som en tumregel - ha minst 2 500 personer i den.
Intressen
Du kan bli freakishly specifik när du riktar in dig på människor för Facebook-annonser.
Antalet olika demografier, beteenden, egenskaper och intressen som du kan kombinera för att rikta in dig på är helt enkelt häpnadsväckande.
Tänk på alla möjliga sätt som finns för att karaktärisera en person på jordens yta och jag lovar dig att Facebook har det som ett målalternativ.
Vad mer 👉 Facebooks inriktningsverktyg gör att du kan lägga alternativ ovanpå varandra och bli mer och mer specifik.
Kolla in den här dråpliga historien om en kille som riktade in sig på sin sambo med annonser som var så läskigt specifika att de skrämde skiten ur den stackars killen.
Om du räknar ut avsikten, behoven och sannolikheten för att engagera dig i en viss publik, kommer du att kunna lägga Facebooks inriktning för att få dina annonser framför exakt de personer du behöver få dem framför.
Uteslutning av målgrupper
Du kan inte bara inkludera flera målgrupper när du riktar in dig, du kan också exkludera andra för att bli mer specifik.
Att utesluta målgrupper är nyckeln till att dominera Facebook-annonser.
För varje annonsidé och det mål du kopplar till den kommer det att finnas människor som den inte bör visas för. Du vill väl inte att betalande kunder ska se ett specialerbjudande för testanvändare för att börja betala, eller hur?
Skapa anpassade målgrupper av alla möjliga grupper som du tror kan vara relevanta för din startup. Detta gör det enkelt för dig att se till att värdet av ditt erbjudande är relevant för varje enskild person som du visar det för.
Använd uteslutning för att undvika att flera annonser riktar sig till samma målgrupper genom att skapa en hierarki av målgrupper.
Nåt i den stilen:
- Alla Facebook-fans
- Retargetinglista (exklusive fans)
- Lookalike-publik (exklusive fans och retargeting-listor)
- Intressen (exklusive fans, retargetinglista och lookalike-målgrupper)
Play #8: Skjut upp lurande fans i din försäljningspipeline med anpassade målgrupper
Spela #3 redan täckt lansering av annonser till fans av din sida för att driva din sidas engagemang och så småningom förvandla dem till varumärkesambassadörer och / eller kunder.
Du kan använda liknande taktik för att vårda relationerna med prenumeranterna på din e-postlista. Det här är människor som redan känner till och gillar dig på grund av det värde du tillhandahåller, men som inte använder din produkt ännu.
Du kan skapa en anpassad målgrupp av dina e-postprenumeranter från en .CSV - lista med deras e-postadresser. Eller från MailChimp.
Observera att Facebook endast kan rikta in sig på e-postmeddelanden som har ett aktivt Facebook-konto kopplat till sig.
De flesta registrerar sig på Facebook med sin personliga e-post. Så om de registrerade sig för ditt nyhetsbrev med sin jobbmail kommer Facebook inte att kunna inkludera dem i din anpassade målgrupp.
Du kan försöka kringgå detta genom att använda telefonnummer. Om du har sådana.
På Salesflare gillar vi att kombinera anpassade målgrupper från e-postmeddelanden med ett antal demografiska uppgifter. Ju mer data, desto bättre matchning.
Du kan välja att ytterligare vårda din relation med dessa personer genom att visa dem andra blogginlägg eller erbjudanden om gratis provregistreringar.
För att uppnå maximal ROI härOm du vill att din lista bara ska innehålla personer som faktiskt läser dina e-postmeddelanden kan du segmentera efter senaste öppningar och länkklick i ditt verktyg för automatisering av e-post.
På så sätt riktar du dig bara till de personer som redan har starka positiva känslor för ditt varumärke, samtidigt som du filtrerar bort andra som inte är så intresserade av engagemang.
Eller vänd på det 👇.
Rikta in dig på prospekt som aldrig öppnar dina e-postmeddelanden och se till att de inte går miste om ditt budskap och engagemang.
Vad händer om du vill rikta in dig på de läsare av din blogg vars e-postadresser du inte har ännu? 🤔
Du kan rikta in dig på dina bloggbesökare med Facebook-annonser genom att skapa en anpassad målgrupp från Facebook Pixel, som filtrerar bloggbesökare.
Precis som med dina nyhetsbrevsprenumeranter kan du vårda dessa relationer genom att visa annonser med nya blogginlägg.
Lojala läsare kommer gärna att klicka sig vidare medan den extra exponeringen kan göra engångsläsare till återkommande fans.
Som alltid beror allt på om det värde du erbjuder resonerar med de människor du tittar på.
👉 Visa bloggläsarna lead magnets för att få deras e-postadresser
Leadmagneter är gratis innehåll med högt värde som människor måste ge upp sina e-postadresser för.
Tänk e-bok, webbseminarier, videokurser, nedladdningsbara mallar ... Allt med tillräckligt värde för att övertyga människor att ge dig sin e-postadress så att du kan lägga in dem i din försäljningspipeline.
Se till att utesluta personer som redan prenumererar på ditt nyhetsbrev från denna lista. Du har redan deras e-postadresser, så att visa dem lead magnets är slöseri med pengar.
Uteslut bara e-postlistans målgrupp som du skapade innan du skapade annonsen.
Play #9: Sätt fart på drömkunderna med lookalike-målgrupper
Vill du ha några fler av dina bästa kunder?
Människor som verkligen behöver ditt värde och som sannolikt kommer att konvertera när du sätter fart på dem?
Det är precis vad Lookalike-målgrupper kan göra för dig.
Medan anpassade målgrupper är fantastiska för att guida leads längre upp i din försäljningstratt, är Lookalike Audiences ditt verktyg för att nå nya människor, hitta nya leads och rikta in dem med annonser.
Lookalikes är grupper av människor som inte fanns på din radar tidigare, sammanställda av Facebook från antingen e-postmeddelanden eller data som samlats in av din Pixel.
Om det görs rätt kan Lookalike Audiences ge dig en hel del nya leads 🤑.
Den mest värdefulla lookalike du kan skapa är förmodligen den som baseras på dina kunder med det högsta Customer Lifetime Value eller CLV.
Om du inte använder CLV för att rikta marknadsföringsinsatser ännu ...
👉 Nu skulle vara en bra tid att börja.
Det talar om hur mycket pengar du ska lägga på att skaffa och behålla kunder. Det gör det till ett av de viktigaste måtten för att förstå dina kunder.
För att beräkna CLV kombineras följande variabler:
- genomsnittligt värde av en försäljning
- antal återkommande betalningar
- genomsnittligt antal användare (om relevant)
- genomsnittlig retentionstid för en typisk kund (månader eller år)
Till exempel CLV för en Salesflare-kund som betalar $30 varje månad för fyra användare under fyra år: $30*12*4*4 = $4 320
Ta de 20% som har högst CLV och skapa en anpassad målgrupp utifrån deras e-postmeddelanden. Det här, min vän, är dina drömkunder.
Skapa nu en Lookalike från den anpassade målgruppen.
👉 En publik som speglas av just dina drömkunder är mycket mer benägna att konvertera än bara alla dina kunder.
Skapa ytterligare en Lookalike Audience baserad på konverteringar
Skapa först en anpassad målgrupp med personer som konverterat på din webbplats.
Du kan göra detta genom att filtrera på personer som besöker en sida som bara kan besökas efter att de har slutfört ett köp. En Tack - sida till exempel 👇.
Skapa sedan en Lookalike Audience från den anpassade målgruppen.
Tänk på att ju mer data din Pixel har kunnat samla in, desto mer exakt kommer din Lookalike Audience att vara.
Bli inte förvånad om din lookalike-publik inte konverterar i otroliga hastigheter om du har haft din Pixel inställd sedan en vecka.
Andra lookalikes du kan prova:
- Lookalike baserat på din e-postlista med betalande användare
- Lookalike baserat på din e-postlista med gratisanvändare
Några bästa metoder för att få ut mesta möjliga av Lookalikes:
- Uteslut dina Retargeting-listor från Lookalike-kampanjer
- Facebook kommer att skapa en Lookalike med de 1%-personer som är mest lika den ursprungliga publiken. Du kan skapa en bredare publik men mitt råd är att bara skala upp om du har uttömt resultaten från de ursprungliga 1%. Ju bredare du går, desto mindre lika kommer din Lookalike att vara. 1% från USA ger dig cirka 2 miljoner människor. Jag skulle säga att det är en ganska solid start.
- Överväg att kombinera Lookalike Audiences med bredare intressegrupper. För Salesflare kan vi skapa en Lookalike av vår e-postlista och förfina den gruppen för att rikta in sig på personer som arbetar med försäljning och startups.
Spela #10: Sätt upp en retargeting-tratt
Du kan använda Time Since Last Visit - filtret i din Pixel för att skapa en smart retargeting-tratt för webbplatsbesökare.
Tanken är att du ska låta dessa personer gå igenom en sekvens av olika kampanj- och värdeerbjudanden allteftersom tiden går sedan deras senaste besök.
👉 Att försiktigt vägleda dem mot konvertering.
Det tar lite tid att räkna ut den sekvens som konverterar bäst, men när du väl har gjort det kan du bara luta dig tillbaka i soffan, spela Mario Kart och se det hända.
En grundläggande retargeting-tratt skulle se ut ungefär så här 👇
- Dag 0-6 sedan senaste besöket: kampanj för registrering av gratis provperiod
- Dag 7-11: erbjud lead magnet för att få e-postadress (e-bok, etc.)
- Dag 12-16: framhäva produktens fördel #1 med CTA för att registrera sig för provperiod
- Dag 17-21: Testimonial-video som belyser värdet av produkten med CTA för att registrera sig för provperiod
- Dag 21-25: framhäva produktens fördel #2 med CTA för att registrera sig för en testversion
- Dag 26-30: kampanj för registrering av gratis provperiod med ny bild i annonsen
Bara för att ge dig en idé.
Du måste ta reda på vad som fungerar bäst för din konverteringsprocess. Lek med tider sedan senaste besöket och olika typer av innehåll. Försök att bygga in ett narrativ i sekvensen för att få den att fastna mer.
Den praktiska sidan av detta handlar om att skapa anpassade målgrupper för vart och ett av de tidsfönster som du vill rikta in dig på med olika annonser. Skapa sedan annonsuppsättningar för varje anpassad målgrupp.
Nackdelen med denna specifika tratt är att personer som besöker din webbplats på nytt också kommer att gå in i tratten från början.
Du kan komma runt detta genom att anpassa tratten till en anpassad konvertering
Till exempel utlöses Salesflare:s retargeting-tratt när besökare begär vårt whitepaper om The Augmented Sales Team från startsidan.
👉 Detta förhindrar inte bara att de kommer in i tratten igen från början, det gör också jobbet med initial lead qualification.
Du kan göra något liknande för att skapa en retargeting-tratt för personer som påbörjar en testperiod genom att ha en specifik sida (som en tack-sida) som utlöser tratten.
Evergreen retargeting-sekvenser som dessa kan vara en kraftfull del av din strategi. Se bara till att ha ett stadigt inflöde av nya leads som kommer in i din tratt. Lookalike Audience-taktik från Play #9 kan hjälpa dig med det.
Spela #11: Rikta in dig på LinkedIn-anslutningar
Förvandla dina LinkedIn-kontakter till leads genom att visa dem Facebook-annonser med relevant värde.
Du kan enkelt göra detta genom att ladda dina LinkedIn-anslutningar som en anpassad målgrupp i Facebook.
Gå till Inställningar och sekretess under din LinkedIn-avatar.
Under Konto letar du efter Att få ett arkiv med dina data.
Detta ger dig en .CSV med alla dina anslutningsdata, inklusive e-postadresser som du kan ladda in i Facebook som en anpassad målgrupp.
Att konsekvent tillhandahålla värde på flera plattformar samtidigt är ett utmärkt sätt att snabbt bygga upp din känn-, gilla- och förtroendefaktor.
Den här taktiken fungerar bäst om du är relativt aktiv på LinkedIn och har en hel del möjliga prospekt i ditt nätverk.
Det är mer sannolikt att dina kontakter förvandlas till leads om de vet vem du är och tycker att du är värdefull.
Spela #12: Bygg en Facebook-grupp som dödar
Välkommen till Ultimate Boss - nivån för försäljning på Facebook.
⚠️ Det här är en väg som många har försökt att gå, men få har klarat av.
En bra Facebook-grupp kräver en likasinnad publik och innehåll av hög kvalitet. Varje dag igen.
Som grundare av communityn är du ansvarig för båda.
Du måste rekrytera dina medlemmar en efter en och ge dem innehåll som de inte kan få någon annanstans.
Tänk på det:
Hur många riktigt bra Facebook-grupper är du med i?
En som ger dig unikt innehåll varje dag. En där ingen uppenbarligen spammar sin egen produkt. En där varje inlägg är en ledstjärna för värde och engagemang.
Hur många? 🤔
Även tillväxtmarknadsföringskraftverket Josh Fechter misslyckades två gånger innan han äntligen knäckte koden.
Idag driver han en av de mest engagerade och värdefulla grupperna av entreprenörer och tillväxtmarknadsförare där ute. -
Detta gör han genom att ge sina medlemmar ett otroligt och unikt värde varje dag och inspirera andra att göra detsamma.
Du måste lägga all din tid och energi på att skapa något som faktiskt ger värde till de människor du ber om pengar!
💬 Gary Vaynerchuk
Det är det mest extraordinära fallet av samhällsbyggande som jag någonsin har sett.
Nästa, han byggde på sin community för att göra marknadsföringsautomatiseringsstart Autopilot $200k i försäljning. Jag skojar inte.
Du har inte sett någonting än 😏
Se detta som prologen till introduktionen av Facebook Marketing.
Det finns mycket mer där det kom ifrån.
Tänk på dessa Plays som de tutorials du måste gå igenom när du startar ett nytt videospel.
Det här var de grundläggande rörelserna för att komma igång. För att komma till Pro-nivån måste du börja spela.
Den bästa Facebook-annonsstrategin är diversifierad, omfattande och, framför allt, löjligt specifikt inriktad på din idealkund.
Välj inte bara ett av de spel som nämns här. Prova dem alla.
Blanda saker och kombinera dem till dina egna unika recept. Testa dig fram för att till slut komma fram till den perfekta taktiken för varje enskild målgrupp.
Som med allt annat inom marknadsföring handlar det om värde-publikanpassning.
Vem är din publik, vilka problem har de och vad är av värde för dem? Vilka drag och egenskaper delar de och passar allt detta med den löjliga mängd inriktningsmöjligheter som Facebook har att erbjuda?
Det är de viktigaste sakerna du måste ta reda på för att verkligen kunna slå igenom. Från och med nu är det bara att spela och kämpa.
Om du vill gräva djupare kan du kolla in dessa resurser från AdEspresso:
- Nybörjarens guide till Facebook-annonsering
- Anpassade målgrupper för Facebook-annonser: Allt du behöver veta
Dessa guider ger dig information om sådant som inte tas upp här och mycket mer.
👉 Viktigast av allt är budgetering och budgivning.
Marknadsföring handlar lika mycket om hur mycket du lägger ner på det som hur mycket du får ut av det.
AdEspresso har också två e-böcker om att döda det på Facebook med ditt företag, men du kan vara säker på att de kommer att rikta dig mot dem på Facebook så snart du börjar läsa de guider som anges här 💩.
Till sist, ta en titt på den här Canva-guiden om hur man grafiskt utformar Facebook-annonser som ger resultat. Vi gillar alla saker som är vackra för ögonen.
Vi hoppas att du gillade det här inlägget.
Om du gjorde det, tryck på ❤ för att sprida ordet!
För mer heta saker om startups, tillväxtmarknadsföring och försäljning
👉 prenumerera här
👉 följ @salesflare på Twitter
- De 20 bästa försäljningsböckerna som Elon Musk antagligen läser - 14 februari 2023
- 6 idiotsäkra sätt att ge ditt nystartade företag dess första 100 kunder - 6 december 2022
- Hur man bygger en säljtratt som säljer - 2 september 2021